Bezpłatna dostawa od 198 PLN
Strona główna » BLOG » Co to jest kołdra obciążeniowa i jak ją stosować? Jak dobrać kołdrę sensoryczną

Co to jest kołdra obciążeniowa i jak ją stosować? Jak dobrać kołdrę sensoryczną

Data dodania: 23-11-2020

Co to jest kołdra obciążeniowa? Do czego służy kołdra obciążeniowa i jak działa? Jak stosować kołdrę obciążeniową, z czego jest wykonana i dla kogo jest? Opisujemy nowy produkt nie tylko w naszym sklepie, ale na polskim rynku.


 

Z czego jest kołdra obciążeniowa?
 

Wypełnienie tradycyjnych kołder to zwykle puch lub pierze, kołdra obciążeniowa składa się z bawełny oraz ze środka ciężkości, które stanowią mikro kilku szklane o różnej wadze do wyboru. Odpowiednio dobrane obciążenie kołdry rozkłada się na całym ciele równomiernie tworząc delikatny nacisk o niezwykłej mocy.  Bawełna użyta do wykonania kołdry sensorycznej to wysokiej jakości antyalergiczna i pochodząca ze zrównoważonych upraw, oddychająca i przewiewna. Obciążenie to granulat szklany, którego wagę należy dobrać do wagi ciała, u dzieci dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na wymiar, zbyt duża kołdra nie spełni swoich funkcji i będzie zwyczajnie niewygodna. Optymalny poziom obciążenia neutralizuje lęk i stres, dając poczucie odprężenia i bezpieczeństwa wszystkim receptorom, wprowadza w poziom głębokiego snu znacznie szybciej i poprawia jego jakość, pomaga wyregulować tak zwany zegar biologiczny odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie.


alt


Jak dobrać kołdrę obciążeniową?


Waga kołdry obciążeniowej powinna wynosić mniej więcej 10% masy ciała. Spanie pod kołdrą obciążeniową wpływa pozytywnie na zdrowie psychofizyczne. Obciążenie z nie wyczuwalnych kulek szklanych uciskając na mięśnie, stawy i ścięgna uruchamia produkcję serotoniny (hormonu szczęścia) i melatoniny (hormonu snu).

 


Zastosowanie kołdry obciążeniowej


 

Kołdra obciążeniowa to pomoc w leczeniu zaburzeń integracji sensorycznej, granulat szklany tworzący wypełnienie niewyczuwalny wywiera delikatny nacisk, który ma niezwykłe działanie na wszystkie zmysły. Uciskając na mięśnie, stawy i ścięgna obciążeniowa kołdra stymuluje pracę mózgu, który to wypracowuje odpowiednią równowagę procesów integracji sensorycznej, czyli reakcji na bodźce. Na procesy integracji sensorycznej składają się wszystkie zmysły człowieka te podstawowe, czyli dotyk, równowaga, czucie ciała, są one podstawą do działania pozostałych zmysłów jak wzrok, słuch, czy mowa. W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej zmysły odbierają błędnie przetworzone informacje, dochodzi do zachwiania równowagi wewnętrznej. W konsekwencjach reakcje są niemiarodajne do sytuacji, można zauważyć problemy ze skupieniem uwagi, koncentracji, problemy ze snem i zmęczenie. Problemy tego typu mogą występować zarówno u dzieci jak i dorosłych. Kołdra sensoryczna to doskonała pomoc w terapii stwierdzonych schorzeń psychofizycznych takich jak ADHD, ADD, zespół Downa, zespół Aspergera, a także leczeniu bezsenności, czy w przypadku wczesnych objawów chorób starczych takich jak Alzcheimer, czy Parkinson. Kołdrę sensoryczną polecamy nie tylko w terapii duchowych dolegliwości, ale także w przypadku fizycznego osłabienia. Obciążenie rozkłada równomiernie ból z jednego punktu na całe działo dając ulgę w cierpieniu.  

 

Lekarstwo na bezsenność



Bezsenność - zaburzenia psychoruchowe, inaczej zaburzenia SI (integracji sensorycznej) czyli czucia głębokiego i równowagi. Integracja sensoryczna to proces, w którym odbierane są bodźce z otoczenia, najbardziej rozwija się od urodzenia do ok 7 roku życia. Czasami powstają opóźnienia w wypracowaniu odpowiedniej integracji, często ulega ona rozstrojeniu, wtedy właśnie pojawiają się problemy z zasypianiem, bezsenność, częste przebudzenia. Prawidłowa stymulacja integracji sensorycznej to podstawa do niezachwianego rozwoju zmysłów.

Większość ludzi kojarzy zmysł słuchu, wzroku, węchu, smaku i dotyku, są jeszcze bardzo istotne: zmysł przedsionkowy odpowiedzialny za równowagę i zmysł proprioceptywny za czucie głębokie.

 

  • Zmysł przedsionkowy odpowiada za informacje o położeniu swojego ciała w przestrzeni i punktach odniesienia, inaczej mówiąc odczuwanie wrażeń ruchowych. Tworzy równowagę, która ogranicza niekontrolowane ruchy podczas snu.

  • Zmysł proprioceptywny to sieć receptorów umieszczonych w stawach, mięśniach i ścięgnach, odpowiada za czucie głębokie. Czucie głębokie to utrzymanie odpowiedniej pozycji ciała, zmysł ten wysyła do mózgu informacje, dzięki czemu mamy świadomość własnego ciała. Prawidłowa stymulacja tych procesów rozluźnia i wycisza.

 

Samoorganizacja, równowaga i spokój osiągnięty podczas wypracowania prawidłowej integracji sensorycznej pomaga nie tylko w zasypianiu, ale także w osiągnięciu głębokiego, nieprzerwanego snu i ogranicza ilość przebudzeń.


alt

 

Po czym rozpoznasz, że masz za mało snu?



Objawy natury duchowej to problemy z koncentracją, senność, rozdrażnienie przekładające się na efektywność pracy. To co zauważysz na pierwszy rzut oka to spuchnięte powieki, cienie pod oczami, zaczerwienione oczy i bladość. Większość ludzi nie wyobraża sobie poranka bez kawy, ale jeśli pijesz kilka kaw dziennie musisz mieć świadomość, że pobudzenie w ciągu dnia jakie zapewnia kofeina rzutuje na problemy z zasypianiem. Długotrwałe ładowanie baterii napojami pobudzającymi wyczerpuje psychicznie niosąc w przyszłości dużo poważniejsze konsekwencje. Zwiększone zapotrzebowanie na jedzenie typu fast-food to także jeden z objawów, raczej pozbawione witamin posiłki z potężną ilością węglowodanów i tłuszczy jednocześnie dadzą energię na jakiś czas, po chwili odczuwasz jeszcze większą senność, a w dodatku ciężkość na żołądku. Nadużywanie kofeinowych napojów i ciężkich posiłków sprzyja tyciu. Dodatkowo zbyt krótka faza snu głębokiego rozregulowuje gospodarkę hormonalną, częściej odczuwasz “wilczy głód”, którego systematyczne zaspokajanie prowadzi nieuchronnie do otyłości.


 

Jak działa kołdra obciążeniowa?



Ciężar kołdry wywiera równomierny ucisk, taki nacisk oddziałuje na stawy, ścięgna, mięśnie równoważąc procesy układów sensorycznych. Wzmacnia emocjonalną równowagę, samoświadomość. Sypiając pod ciężarem organizm nabywa umiejętność samoorganizacji, sprawniej poznaje i rozumie ruchy własne ciała, wyzbywa się negatywnych wibracji, uwalniając umysł od stresu i natłoku myśli. Koc obciążeniowy skraca czas zasypiania, wprowadza w głęboki sen, pod taką kołdrą sen będzie efektywny i spokojny. Wyspany człowiek ma lepsze wyniki w życiu codziennym, w pracy, w szkole. Wypoczęty umysł daje większe skupienie, podnosi produktywność w ciągu dnia, poprawia samopoczucie. Badania TNS wykazują, że większość polaków sypia po 7-8 godzin, a mimo to aż 2/3 miewa zaburzenia snu, aż połowa odczuwa zmęczenie i senność w ciągu całego dnia. Nie jest ważna zatem ilość snu, lecz jego jakość, jeśli długo zasypiasz, lub budzisz się często w nocy to kołdra obciążeniowa jest dla Ciebie.


 

Kołdra obciążeniowa dla dziecka



W przypadku kołder obciążeniowych dla dzieci to wyrób terapeutyczny, który przynosi ulgę, wycisza, koi nerwy, wspomagając tym samym rozwój. Jak wspominaliśmy już wcześniej procesy integracji sensorycznej rozwijają się od urodzenia do około 7 roku życia. Kołderki obciążeniowe dla dzieci z zaburzeniami rozwoju tych procesów mogą bardzo pomóc. Kołdry obciążeniowe dla dzieci jako dopełnienie rehabilitacji i fizjoterapii - zalecane szczególnie w leczeniu zaburzeń psychofizycznych jak ADHD, ADD, Zespół Downa, Aspergera, autyzmu oraz przy niektórych chorobach genetycznych, w terapii wczesnodziecięcych zaburzeń koncentracji, równowagi, koordynacji ruchowej, obniżoną, lub wzmożoną reakcją na bodźce z otoczenia.

Jak rozpoznać u dziecka zaburzenia integracji sensorycznej?

 
  • Problemy z zasypianiem
  • Brak skupienia i koncentracji
  • Zbyt duża aktywność fizyczna
  • Krzyczy, jest agresywne roztargnienie, rozdrażnienie
  • Ma problemy w przyswajaniu wiedzy
 
Obciążenie rozłożone na ciało stymuluje receptory odpowiedzialne za odbieranie informacji z zewnątrz. Odpowiednia stymulacja umożliwia prawidłowe reakcje, zachowania, wypracowanie pewnego rodzaju samodyscypliny, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i relacji z innymi dziećmi.

alt

 

Kołdry obciążeniowe dla dorosłych



Skuteczność kołder obciążeniowych i terapeutyczne działanie u dzieci zainteresowało również dorosłych. Stres dnia codziennego, życie na pełnych obrotach może wywoływać te same objawy co u dzieci, kołdra obciążeniowa to lekarstwo na zmęczenie, bezsenność, chandrę i współczesne dolegliwości. Natłok myśli po stresującym dniu w pracy, nerwowość nie pozwalają się wyciszyć, zasnąć.
Kołdra obciążeniowa pozwoli nie tylko zredukować stres trzymając umysł w nadmiernej aktywności, ale pomoże złagodzić działanie i objawy wielu chorób. Nerwice, przewlekłe bóle, dolegliwości związane z menopauzą, przechodzeniem chemioterapii, czy zespół niespokojnych nóg. Udowodniono, że ucisk kołdry rozkłada ból skupiony w jednym punkcie, znacznie neutralizując jego odczuwanie. U osób starszych łagodzi wczesne objawy takich chorób jak Alzheimer, czy Parkinson.
Tak więc jeśli zastanawiasz się, czy kupić kołdrę na prezent to tak, to dobry pomysł, jest to prezent uniwersalny, który przyczyni się do polepszenia komfortu i jakości życia.


alt


Stosowanie kołdry obciążeniowej



Kołdra obciążeniowa powinna być dobrana w szczególności w oparciu wagę użytkownika. Dobierz obciążenie tak, by ważyło do 10% masy ciała użytkownika. Jeśli chodzi o dzieci to należy wziąć pod uwagę również rozmiar. Kołderka obciążeniowa nie może być zbyt duża, ani zbyt ciężka. Zbyt lekka kołdra obciążeniowa nie spełni swoich funkcji, a zbyt ciężka może wywołać odwrotny skutek, zbyt mocno pobudzać. Rozmiar kołdry obciążeniowej dla dzieci powinien mieć mniej więcej 20 cm więcej od wzrostu dziecka.

Pamiętajmy o tym, że nie można tak po prostu zacząć sypiać pod kocem obciążeniowym. Trzeba przyzwyczaić organizm do ciężaru kołdry.


Instrukcja dla dzieci:

Dziecko nie powinno spać pod kołderką przez całą noc, czuwaj nad snem dziecka, nie pozwól by kołdra zakrywała szyję.

Instrukcja dla dorosłych:

 
  • Dzień 1-3 - 15 minut dziennie

  • Dzień 4-10 - 1 godzina dziennie

  • Dzień 11-20 - 2 godziny dziennie

  • Od 21 nawet do kilku godzin


Masa ciała:
  • 40-60 kg - kołdra o obciążeniu 4 kg

  • 50-70 kg - kołdra o obciążeniu 6kg

  • 8kg 70-90 kg - kołdra o obciążeniu

  • 90-110kg - kołdra o obciążeniu 10kg

  • +110kg - kołdra o obciążeniu 12 kg



Jak prać kołdrę obciążeniową?

Kołdrę obciążeniową można prać w 30 stopniach, o ile producent pralki przewidział możliwość prania ciężkich i dużych kołder.

Przeciwwskazania stosowania kołder obciążeniowych

Profesjonalne, bezpieczne kołdry obciążeniowe, tworzone są w oparciu o badania oraz współpracę ze specjalistami W przypadku dzieci należy koniecznie przedyskutować kwestię kołdry obciążeniowej z terapeutą lub pediatrą. Osoby cierpiące na choroby kardiologiczne oraz cukrzycę drugiego stopnia powinny skonsultować chęć korzystania z kołdry obciążeniowej z lekarzem prowadzącym. W przypadku kobiet w ciąży niezbędna jest konsultacja z lekarzem ginekologiem.

 

Komentarze (1)
Katarzyna 05-01-2021 10:10:50
Jaką kołdrę mam wybrać, jeśli ważę 68kg? 6 kg czy 8?
Odpowiedź sklepu:Dzień dobry. Przy podanej wadze obie kołdry będą odpowiednie i spełnią swoje zadanie, wybór ciężaru kołdry zależy już od osobistych preferencji i tego, w jaki sposób odczuwamy bodźce zewnętrzne. Moim zdaniem lepiej wybrać kołdrę 6 kg.

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii BLOG
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych
Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych na wskazany przeze mnie adres e-mail

 
2021 Kolyskowe.pl - wszystkie prawa zastrzeżone